Artikelen uit BETER

12. SAM 2905

Annemiek Stravers heeft deelgenomen aan een supermarktsafari

Aan de CVRM (Cardio Vasculair Risico Management)-Prismacursus waaraan Annemiek Stravers in november vorig jaar deelnam was de supermarktsafari als derde dagdeel toegevoegd. De opkomst voor dit dagdeel was niet groot, maar het enthousiasme van de deelnemers wel en reden genoeg om de supermarktsafari nu als vast onderdeel van de CVRM-Prismacursussen op te nemen. 

“Vijf en twintig jaar geleden heb ik een hartinfarct doorgemaakt en sindsdien ben ik CVRM-patiënt, daarom ga ik met regelmaat voor controle naar de praktijkondersteuner. Toen er 20 jaar geleden diabetes werd geconstateerd werd ik extra gemotiveerd om gezond te eten en te drinken. Helaas kreeg ik toen kanker en raakte mijn diabetes op de achtergrond. Toen de kanker was bedwongen, moest ik meteen insuline gaan spuiten. Dat was echt een moeilijke tijd, ik had wel genoeg gehad. Tot vorig jaar gebruikte ik veel insuline, dat was mijn dikmaker, gelukkig is er nu een nieuw medicijn dat echt supergoed werkt, waardoor het spuiten met insuline sterk is verminderd en ik 10 kilo ben afgevallen. 

Ondanks dat ik van alles mankeer voel ik me geen patiënt. Dat heeft, denk ik, ook te maken met je mindset, ik sta positief in het leven en denk al snel ‘kom op, joh, er tegen aan!’. We leven zo gezond mogelijk en we eten bewust veel verse producten. Daarnaast hoop ik dat de sportschool straks weer opengaat en ik weer volop kan sporten, mijn doel is om helemaal van de insuline af te komen. 

Toen de praktijkondersteuner mij op de CVRM-prismacursus en de supermarktsafari wees, heb ik me gelijk opgegeven. De prismacursus heb ik samen met mijn man gedaan, het was zeer leerzaam, vooraf denk je toch: ‘ja, ja, ik weet het allemaal wel, mij leer je niet veel bij.’ Maar dat is niet zo, je hebt wel veel kennis van je ziekte, maar tijdens de cursus leer je toch nieuwe feiten, ook van je mede-cursisten."

Mij hoef je niets te leren
"
Voorafgaand aan de supermarktsafari dacht ik ook dat ik wel wist hoe je boodschappen moest doen, ik doe mijn hele leven al boodschappen en probeer zo gezond mogelijk te leven, dus wie vertelt mij wat... Juist dat is zo meegevallen. Onder leiding van diëtist Marjolein Ghijsen liepen we door de Jumbo in de Herenhof, zij liet ons het verschil zien tussen ogenschijnlijk gelijke producten. Ze leerde ons de etiketten lezen voor wat betreft de samenstelling van de producten. Zo werden we gewezen op het feit dat in de opsomming van de inhoud, de stof die het meest in het product voorkomt bovenaan staat, hierdoor kun je al snel zien of een product veel zout of juist veel suiker bevat.

Zo dacht ik bijvoorbeeld dat je bouillonblokjes helemaal niet moet gebruiken omdat ze allemaal veel zout bevatten, maar als je de inhoud vergelijkt zijn er bouillonblokjes waar echt minder zout in zit. Toch is het beter om zo min mogelijk bouillonblokjes te gebruiken, een goed alternatief is werken met verse kruiden. Deze zijn, vooral in de zomer, volop te koop. Ook zijn de meeste hiervan heel goed in te vriezen! Het heeft mij echt geleerd de etiketten nog beter te lezen en nog bewuster boodschappen te doen. De geplande kookdemonstratie ging door afwezigheid van de kok helaas niet door, dat vond ik wel jammer. Ik hoop eigenlijk dat ik hiervoor bij een volgende cursus even mag aanschuiven, het lijkt me echt interessant."


12. SAM 2922Kookdemonstratie: Joop van de Beek is kok en voedingsspecialist bij JUMBO ten Brink. Joop kookt verse thuismaaltijden in de slagerij die vervolgens in de supermarkt verkrijgbaar zijn. Het uitgangspunt van deze maaltijden is dat ze gezond en voedzaam zijn. Tijdens de kookdemonstratie van de supermarktsafari gebruikt Joop alleen ingrediënten uit de winkel en laat zien dat je op een eenvoudige wijze toch snel een goede maaltijd kan maken.

Publicatiejaar: 2020
Editie: zomer
Link naar BETER: http://www.beter-alphenopeenlijn.nl

Versneld aanbod van chatfunctie en online trainingen

Bij Tom in de buurt kunnen volwassenen die niet lekker in hun vel zitten, terecht voor een gesprek met een wijkcoach, deelnemen aan een georganiseerde activiteit, ervaringsgroep of trainingsprogramma. Ook in de Coronatijd is de gerichte ondersteuning doorgegaan. Wijkcoaches bellen en wandelen met klanten. Daarnaast zijn de online-mogelijkheden, die al in de planning stonden, versneld gerealiseerd.  

Chatten
Nieuw is de chatfunctie op de website. “Met deze chatfunctie kunnen mensen anoniem met een medewerker van Tom in de buurt communiceren”: zegt wijkcoach Jordy van Soest. “We hebben hier nu zes weken ervaring mee. Vrijwel dagelijks stelt iemand een vraag via de chat. Dat men anoniem kan communiceren is merkbaar drempelverlagend. Soms hebben we na een aantal chatgesprekken rechtstreeks telefonisch contact met de cliënt, maar meestal beperken de chatgesprekken zich tot de directe antwoorden op de problemen waarvoor de mensen ons benaderen. Als men daarvoor open staat, verwijzen we door naar een website of gespecialiseerde instantie.”

e-Health trainingsprogramma’s
Tom in de buurt biedt cliënten ook kosteloos de mogelijkheid gebruik te maken van ruim 50 online trainingsprogramma’s op het platform Gezonde boel. Jordy van Soest: “Gezonde boel is ontstaan vanuit Therapieland‚ een innovator in de zorg die 120 onlineprogramma’s heeft ontwikkeld voor basis- en gespecialiseerde GGZ, huisartsenzorg en de ziekenhuiszorg. 

Landelijk maken al meer dan 150.000 mensen gebruik van dit uitgebreide aanbod. De onderwerpen zijn bijvoorbeeld: omgaan met coronastress, ontspanning, mindfulness, planning en structuur, mantelzorg en rouw. De programma’s bieden gebruikers handvatten om de beste versie van zichzelf te worden. Met video’s, plaatjes, tips en leuke opdrachten kun je snel en effectief aan de slag met het onderwerp waarvoor je hebt gekozen, of waar je op bent gewezen. De programma’s zijn geschikt voor je computer, tablet of smartphone, sommige zijn ook in het Engels, Duits, Turks of Pools te volgen.’


eHealth programma ‘Opkomen voor jezelf’

Pascal Boshouwers was op zoek naar een assertiviteitstraining.

10. PascalDe huisarts verwees hem naar Jordy van Soest. Tijdens de training deed Pascal actief mee aan een groepsgesprek van vier of vijf mensen onder leiding van Jordy. Het doel was de deelnemers te leren vanuit een ander perspectief naar gebeurtenissen te kijken. Helaas kon, door de Coronamaatregelen, deze groep niet meer bij elkaar komen en dus begon Pascal aan één van de programma’s van ‘Gezondeboel’. 

Pascal Boshouwers: ‘Het was jammer dat mijn gespreksgroep moest stoppen. Ik heb toen in overleg met Jordy van Soest besloten een assertiviteitscursus op het platform van ‘Gezondeboel’ te volgen. Direct na mijn inschrijving ben ik met het programma ‘opkomen voor jezelf’ gestart. Ik had al eerder een programma gevolgd van Therapieland, de opzet en de lay-out van het programma waren bekend en daardoor was het prettig om ermee aan de slag te gaan. Een voordeel is dat je het in je eigen tempo kunt doen. Het programma is ontwikkeld voor mensen die meer voor zichzelf op willen komen door assertiever te reageren.’

Hoe ziet zo’n programma eruit?
‘Het programma is opgebouwd uit verschillende stappen, elke stap bestaat uit een aantal vragen die helpen om over verschillende situaties na te denken. Deze situaties worden in de vorm van een video aan je voorgelegd. Je wordt daarbij aangespoord om er mee aan de slag te gaan. De opdracht is dan om voor jezelf vergelijkbare situaties te beschrijven en die in een daarvoor bestemd vak te schrijven, in de kolom ernaast beschrijf je welke gedachten je daarbij hebt en weer daarnaast beschrijf je welk gevoel je daarbij krijgt. De oefening eindigt met een afweging voor jezelf of je eerdere gedachten over de voorgestelde situatie terecht waren of dat je er nu anders over denkt. Het nadeel van zo’n programma is dat je in je eentje achter je scherm zit en de interactie van een gespreksgroep mist.’ 

Het programma afgerond
‘Ik heb het programma doorlopen door alle vragen te beantwoorden en te beredeneren. Er is volgens mij niet iemand die mij heeft gevolgd en iets met mijn ingevulde gegevens doet. Het is een echt een zelfstudie. Voor mij was het zinvol omdat het je helpt dingen op een rijtje te krijgen, ik denk dat het programma mij daarbij goed heeft geholpen. Toch zou ik graag een vervolg zien waarbij je onderdelen van het programma gelijktijdig met anderen doet, zeker nu veel mensen thuiszitten. Dat zou mooi kunnen door bijvoorbeeld met elkaar een videogesprek te hebben, ik denk dat dat beter werkt dan in je eentje van achter je laptop allerlei dingen te bedenken. Het programma draait in de basis toch om de omgang met mensen.’


Aanmelden voor een gratis e-Health programma op het platform ‘Gezondeboel’ kan bij de wijkcoaches van TOM in de buurt of telefonisch op 088 9004567.

 

Publicatiejaar: 2020
Editie: zomer
Link naar BETER: http://www.beter-alphenopeenlijn.nl

05. BETER 16 Mailing Visuals6Het aantal te bezorgen medicijnen nam met de Coronamaatregelen een enorme vlucht. Bezorging was in deze tijd de meest voor de hand liggende manier om mensen van hun medicijnen te voorzien. Normaal gesproken rijden er in Alphen drie bestelauto’s van de Samenwerkende Apotheken, in de eerste weken van de Coronacrisis reden er zes. Elke bestelauto leverde medicijnen op honderd tot honderdvijftig adressen. De bezorgers/chauffeurs maakten werkdagen van wel 10 tot 11 uur.

“Soms echt niet normaal, zo druk.” zegt Elly van de Graaf. “De medicatie voor chronische patiënten zorgde nog voor extra drukte, normaal wordt dit centraal door de apotheek in Ter Aar geregeld, maar tijdens de eerste fase van de Coronacrisis was dat niet haalbaar en deden de verschillende apotheken dat zelf. Voor ons betekende dat meer ritjes.’ maar helemaal niet erg hoor, we doen het graag.”

Wat maakt het werk tijdens de crisis anders?
“We houden afstand, we zetten de medicijnen voor de deur, bellen aan en doen een paar stappen terug. Als de deur wordt geopend kijken we of de persoon zelf de medicijnen naar binnen kan brengen. Lukt dit niet, dan vragen we de mensen naar binnen te gaan, wij zetten de medicijnen dan binnen neer. De mensen waar we al met regelmaat kwamen, konden het niet altijd begrijpen: ‘Wij zijn toch niet ziek, je kunt het toch gewoon aangeven?’ Dan legden wij uit waarom we dit op deze manier moesten doen.”  

Wat maakt het werk zo leuk?
“Ten eerste maak je mensen blij, veel mensen zijn zelf niet in staat om bij de apotheek hun medicijnen af te halen en zijn dan oprecht dankbaar als je langs komt. Ik doe het werk dan ook met veel liefde. Met de sluiting van de apotheken voor patiënten, als gevolg van de Coronacrisis, werd het voor iedereen lastig om medicijnen af te halen. Vooral deze mensen waren zo dankbaar dat we de medicijnen brachten. 

Daarnaast moet je geconcentreerd blijven. Altijd checken of je de juiste medicijnen op het juiste adres aflevert. We rijden onze eigen wijk en die ken je op een gegeven moment door en door. Het houdt je ook in conditie, we zitten niet alleen maar in de auto hoor! We lopen vaak over flatgalerijen en lange gangen in instellingen, naast onze autoritten lopen we soms wel 10 tot 12 kilometer per dag. Soms moeten er met spoed medicijnen worden afgeleverd, dan spelen we daar direct op in en doen die rit eerst. We rijden tenslotte medicijnen, dus als het moet, dan doen we dat.”

Wat doen jullie als mensen niet thuis zijn?
“Dan doen we een briefje in de bus met de boodschap dat we langs zijn geweest en dat de medicijnen na half zeven bij de Dag-Nacht apotheek kunnen worden afgehaald. Aan het eind van de dag brengen we de niet afgeleverde medicijnen daar, de andere ochtend halen we de niet afgehaalde medicijnen op en brengen deze weer terug naar de desbetreffende apotheek, waarna ze soms weer in de bezorging worden meegenomen.”

Hoe lang doe je dit werk al?
“19 jaar geleden ben ik gestart bij Apotheek De Hoge Zijde, Toen ik begon, werkte ik van drie tot half zes. Nu is mijn werkdag van half negen tot zes. Ik ga nog steeds fluitend naar mijn werk, het werken met de vele collega’s van de apotheken is leuk en dat terwijl ik zelf in het begin nooit heb verwacht dat ik het 19 jaar zou willen doen en het ook zeker, tot aan mijn pensioen, zal blijven doen.”  

05. elly van de graafElly van de Graaf bezorgt al 19 jaar medicijnen aan huis.

Publicatiejaar: 2020
Editie: zomer
Link naar BETER: http://www.beter-alphenopeenlijn.nl

08. Polaroid balie geslotenBij apotheek Allart blijven een aantal balies gesloten. Soms kan dit tot vertraging leiden. Gelukkig kunnen de patiënten zich er goed in vinden.

 

 

08. Rayer 1Bij Rayer healthcare bestond het gevaar dat cliënten elkaar op te korte afstand passeren, hierdoor werd een andere routing nodig. 

Het werkt goed!

 

 

 

08. Polaroid THIRZA

 

Psychosomatisch Fysiotherapeut  Thirza Douglas: "We zijn  tijdens de Corona-weken veel met patiënten naar buiten gegaan voor een behandeling en dat was leuk. Wat ik zelf heel leuk vond was dat ik bij een meisje in de achtertuin heb geoefend met haar vader als behandelaar en uiteindelijk hebben we samen op de grond met 1,5 meter afstand liggen oefenen."

09. Polaroid SARAHSarah Glas is praktijkonder-steuner somatiek (POH-S) bij Huisartsenpraktijk Dillenburg. Zij heeft veel met patiënten gebeld vanuit huis achter de laptop. Soms was het niet te vermijden dat haar twee kinderen stiekem de werkkamer binnenglipten en op de achtergrond acteerden, gelukkig hadden de patiënten er geen moeite mee en lachten er zelfs om.

 

 

08. Polaroid beeldbellen

08. Briefje beeldbellen

08. Post it lege wachtkamer108. Polaroid legeo spreekkamer

 

09. Polaroid MARJOLEINMarjolein Fennis:

"Beeldbellen geeft een andere dimensie. Veel patiënten die van mij ontspanningsoefeningen krijgen, ervaren het als zeer positief omdat ze zich nu niet door mij bekeken voelen. 

Dit voelde voor veel mensen nog beter dan oefenen in de praktijk en dat werkte dus positief. Daarnaast oefen ik met patiënten telefonisch bewegingen, waarbij de telefoon op de speaker staat. De oefeningen beklijven hierdoor erg goed en mensen kunnen de oefeningen  gemakkelijk zelf voortzetten."









 

09. WCkopieEven naar het toilet is voor de patiënten bij de fysiotherapeuten van Rayer Healthcare niet toegestaan, handen wassen in de toiletruimte wel!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Publicatiejaar: 2020
Editie: zomer
Link naar BETER: http://www.beter-alphenopeenlijn.nl

07. 20200414 100017

‘Juist nu, door de Coronamaatregelen was het belangrijk dat onze deelnemers van de Senioren in Beweging-lessen ook thuis in beweging konden blijven. Wij zijn daarom direct begonnen met onze lessen online aan te bieden’ zegt Iris van Ginhoven,  zij is communicatiemedewerker bij Alphen Beweegt
07. Samen Actief kids spelen

Senioren in beweging
‘De trainingen die horen bij het programma ‘Alphen Beweegt Thuis’ zijn via Facebook en op ons YouTube kanaal te volgen (YouTube Alphen Beweegt). Daarbij verliezen we het persoonlijke contact niet uit het oog en is het enorm belangrijk om de deelnemers te blijven motiveren om te blijven bewegen. Onze buurtsportcoaches nemen wekelijks contact op met de deelnemers, dit doen zij door de deelnemers te bellen of te mailen.’   

Buitenlessen
‘Daarnaast hebben we op veel verschillende locaties buitenlessen gegeven, zoals in Alphen bij serviceflat Driehoorne en de Venezuelastraat. Veel bewoners waren enthousiast en deden actief mee. 

07. DSC 7736Jeugd
‘Met het nieuwe programma ‘Samen Actief’ dat we in samenwerking met onze partners van JOGG, Beweegtpartner, Sportzlab, BOOST en Sportspectrum Next hebben opgezet, bieden we iedere week zo’n 40 activiteiten aan voor kinderen van 4 tot en met 12 jaar.  Op verschillende locaties in de gemeente Alphen a/d Rijn dagen we de kinderen uit om onder begeleiding te spelen en te sporten.’

Inspelen op RIVM-maatregelen
‘Wij zijn natuurlijk in veel gevallen afhankelijk van de maatregelen van het RIVM. Onze organisatie is flexibel ingericht, waardoor we snel kunnen anticiperen op wijzigingen van de maatregelen. Het zomerprogramma hangt van de maatregelen af, hoe dat er precies uit gaat zien is nog even afwachten, maar hoe dan ook, we zorgen zeker dat het leuk én actief wordt! 


Op de Facebookpagina (facebook.com/alphenbeweegt) en website (www.alphenbeweegt.nl) staan de meest recente ontwikkelingen!

07. Schermafdruk 2020 06 11 16.51.12


Reactie van een deelnemer aan de senioren in beweging lessen:

"Wat zetten jullie je geweldig in. In deze moeilijke tijd weten jullie er toch nog wat van te maken... wat een inzet van jullie... Toppers... 

Natuurlijk hopen we toch snel weer te kunnen gymen... ik mis het."

Op het YouTube-kanaal van Alphen Beweegt zijn een aantal online beweeg-lessen te vinden, waarmee u direct aan de gang kunt.

Publicatiejaar: 2020
Editie: zomer
Link naar BETER: http://www.beter-alphenopeenlijn.nl

Lees meer over de doelstellingen van AOEL en hoe de samenwerking de aangesloten zorgverleners verstrekt

Artikelen over wat  de samenwerkende apotheken kunnen bijdragen aan uw gezondheid.

In BETER vertellen patiënten hun verhaal, lees over hun ervaringen.

De drempel om naar de huisarts te gaan als je minder goed in je vel zit is gelukkig verlaagd. De huisarts, POHggz, Psychosomatische Fysiotherapeut helpen patiënten weer op weg.

De samenwerking binnen AOEL maakt het mogelijk om met meerdere disciplines een zorgprogramma voor een bepaalde aandoening, ziekte of therapie in te voeren waarbij de patient de beste zorg krijgt en zelf bij betrokken is. 

Artikelen over: COPD, Diabetes2, Hart- en vaatziekten (CVRM) en Astma vragen om permanente aandacht van patiënt en zorgverleners.

Artikelen over: Huisartspraktijken, huisartsen, Praktijkondersteuners(POH), POHggzde, de assistentes, aanvullende diensten en over hun dagelijke werkzaamheden.

Artikelen met tips, adviezen en wetenswaardigheden voor uw vrije tijd of voordat u met vakantie gaat of met vakantie bent. 

Het is nog niet zo lang geleden dat we heel anders naar voeding keken dan we nu doen. Tegenwoordig is de diëtist niet meer alleen bezig met de kwantiteit maar ook met de kwaliteit van onze voeding.

Ga met deze knop naar de startpagina van het BETER archief:

­