Onze spierkracht wordt met de jaren minder, dat weet iedereen. Een grote afname van spiermassa en spierkracht wordt Sarcopenie genoemd. Sarcopenie is een serieuze aandoening die de kwaliteit van leven sterk kan beïnvloeden omdat het ervoor zorgt dat de bewegingsmogelijkheden van de patiënt sterk afnemen. 

Sarcopenie - Afname van spierkracht bij ouderen

Bij Sarcopenie slinken de spieren meestal als gevolg van inactiviteit. Bij ouderen, zieken en mensen die ondervoed zijn, gaat dit vaak samen met een tekort aan eiwitinname. Spieren zijn opgebouwd uit eiwitten en hebben deze nodig om nieuw spierweefsel aan te maken. De combinatie van inactiviteit en een tekort aan eiwitten maakt dat iemand ‘Sarcopeen’ wordt en eenvoudige dagelijkse activiteiten niet meer kan uitvoeren.

Sarcopenie illustratieHuisarts Leo Nijssen screent patiënten van 75 jaar op de risico’s. “Voorkomen is beter, maar ook makkelijker dan genezen.” Vermindering van spierkracht gaat geleidelijk. U voelt zich minder sterk, een beetje slap of onzeker op uw benen. Op het moment dat u iets van deze genoemde symptomen voelt is het verstandig de huisarts te raadplegen. De huisarts kan door een paar testen bepalen of er werkelijk sprake is van Sarcopenie. Als de testen niet op de huisartsenpraktijk kunnen worden uitgevoerd verwijst de arts u door naar de fysiotherapeut of diëtist. De testen meten uw spiermassa, uw loopsnelheid en hoe hard u met uw handen kunt knijpen. 

Uit onderzoek blijkt dat tot 15% van het aantal gezonde ouderen Sarcopenie heeft. Bij ouderen met meerdere klachten ligt dat percentage veel hoger, tot 34%. U kunt Sarcopenie niet altijd voorkomen, maar u kunt wel de kans erop verminderen. Zeker in het beginstadium kunnen beweging, krachttraining (onder begeleiding) én eiwitrijke voeding de ziekte vertragen en ervoor zorgen dat u weer spiermassa aanmaakt. 

Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat ook het innemen van vitamine D de kans op afname van spierkracht vermindert. Sarcopenie kan in de meeste gevallen succesvol worden behandeld door de fysiotherapeut en de diëtist. De fysiotherapeut stelt een trainingsprogramma op om uw spiermassa weer op te bouwen. 

De diëtist helpt u die opbouw te ondersteunen met een eiwitrijk dieet. De een kan niet zonder de ander. In combinatie met de inname van vitamine D resulteert deze behandeling in meer spierkracht en een betere kwaliteit van leven. 


 

Publicatiejaar: 2019
Editie: winter
Link naar BETER: http://www.beter-alphenopeenlijn.nl

Ga met deze knop naar de startpagina van het BETER archief:

­