Aan een actieve wintersportvakantie kleven over het algemeen meer risico’s dan aan een strandvakantie. Ongelukken tijdens een wintersportvakantie kunnen voor een deel worden voorkomen met de juiste voorbereiding.


Winter vlok Check voor de vakantie of je verzekering ziektekosten in het buitenland en kosten als gevolg van wintersport dekt. Let met name op repatriëring. 

Winter vlok Vergeet je verzekeringspas niet!

Winter vlok Ga voor de vakantie een paar keer naar een indoorskibaan om het ‘gevoel’ weer te krijgen. Slecht getrainde spieren en vermoeidheid zijn de voornaamste oorzaken van botbreuken, verdraaide kniegewrichten en letsel aan enkels.

winter sneeuwmanWinter vlok Neem je eigen medicijnen mee en voor de zekerheid een weekje extra. Denk aan je  medicijnpaspoort! 

Winter vlok Ook handig zijn tabletten tegen reis-ziekte als u met de auto reist en een EHBO-set speciaal voor de wintersport.

Winter vlok Zorg dat uw auto in orde is en neem een paar dekens mee. Rij niet in één keer door, maar neem voldoende rust tijdens de autorit. 

 Winter vlok Laat het afstellen van de bindingen van ski’s en snowboards aan specialisten over. 

 Winter vlok Het is geen gek idee om op de eerste dag van uw vakantie een skiles te nemen om er weer even in te komen. Wel zo relaxed en gezellig.

 Winter vlok Warm je spieren - kort voor het skiën - een beetje op, dat verkleint de kans op blessures. 

 Winter vlok Houd jezelf warm! Meerdere laagjes kleding isoleren beter dan één dikke trui of jas. Zorg voor een warme muts en waterafstotende ski-handschoenen of wanten.

 Winter vlok Voorkom schade aan uw ogen door vrieskou en te veel zonlicht, een skibril of een goede zonnebril kan leed voorkomen. 

 Winter vlok .... de risico’s  zijn wel voldoende bekend, dus draag een helm.

 Winter vlok Gebruik zonnebrandcrème met de hoogst mogelijke beschermingsfactor, speciaal voor de wintersport. 

 Winter vlok Tijdens het skiën verbruik je vocht. Een liter per uur is heel normaal. Als je te weinig drinkt, word je sneller moe en vermindert je reactievermogen. 

 Winter vlok Alcoholische dranken vullen de vochtbehoefte niet aan, ze drogen juist uit, het is beter om daarmee te wachten tot de après-ski. 

 Winter vlok Je bent een gevaar voor anderen als je na het drinken van te veel alcohol de piste opgaat. 
       De meeste val- en bots-ongelukken gebeuren direct na de lunch, doordat er veel alcohol is genuttigd.

Winter vlok Ga bij een blessure aan de zijkant van de piste zitten. Lukt dat niet, dan moeten andere skiërs worden afgeremd. Maak boven degene die in de sneeuw ligt een kruis met ski’s of skistokken. 

 Winter vlok Als je twijfelt of je verder kunt skiën na een val, neem geen risico. Laat je in dat geval gewoon door de pistedienst naar beneden brengen. Het zou jammer zijn als je naar beneden gaat en nog meer kapot maakt.


 

Publicatiejaar: 2019
Editie: winter
Link naar BETER: http://www.beter-alphenopeenlijn.nl

Ga met deze knop naar de startpagina van het BETER archief:

­