Connys Groente en FruitWe worden ons bewuster van de waarde van een goed voedingspatroon. Maar wat echt goed voor je is, daarover lopen de meningen uiteen. Hebben we de superfoods, vitamines en andere supplementen nodig? Waar doen we ons lijf een plezier mee en hoe blijven we op een gezond gewicht? We vroegen het Sylvia Verdoold, diëtiste bij de Voediëtist.

“Een gezond gewicht bereik je of houd je door een combinatie van bewegen en gezond eten. Eten is daarbij erg belangrijk. Je kunt lekker in beweging zijn door bijvoorbeeld drie keer in de week naar de sportschool te gaan, maar als je daarna ongezonde keuzes maakt, schiet het niet op. In de regel is een gezond gewicht 60 tot 70% voeding, bewegen is daarbij de aanvulling.

Het gaat bij een gezond eetpatroon om een goede basis, voldoende vezels, weinig verzadigde vetten, niet teveel zout en niet te veel suiker. Als je gezondheidsproblemen hebt kun je de basis op je persoonlijke situatie aanpassen. Mensen met een hoge bloeddruk bijvoorbeeld hebben er baat bij om extra op hun zoutgebruik te letten. Goed eten is voor iedereen belangrijk, maar bij sommige ziekte-beelden valt er met aangepaste voeding nog extra winst te halen.”

Superfoods en supplementen?
“Superfoods zijn heel specifieke producten die misschien gezond zijn, maar alleen als onderdeel van je eetpatroon. Als je alleen nog zaden eet, mis je andere belangrijke voedingsstoffen. Het nut van extra vitamines en mineralen verschilt per persoon. In principe krijg je alles wat je nodig hebt als je gewoon gezond eet. Maar bijvoorbeeld voor ouderen mensen is het advies om een supplement vitamine D ter aanvulling op een gezond voedingspatroon te nemen. Andere supplementen moet je alleen gebruiken als het echt nodig is, mensen met een vegetarisch eetpatroon bijvoorbeeld, komen vaak vitamine B12 tekort, dat moeten ze op een andere manier binnen krijgen. Eigenlijk moet je pas supplementen gaan gebruiken als er een goede reden voor is.

Is onderzocht wat een gezonde leefstijl oplevert aan preventie?
“Jazeker, diverse onderzoeken laten zien dat door gezond te leven, hart en vaatziekten met 80% voorkomen kunnen worden. Dat geldt ook voor 75% van de beroerten, Diabetes Mellitus 2 kan met 90% gereduceerd worden en zo'n 50% van de gevallen van kanker. Dus als alle Nederlanders stoppen met roken, goed gaan bewegen, hun inname aan zout verminderen en daarnaast minder ongezonde vetten en suikers eten, maar meer voedingsvezels en de gezonde vetten, kunnen heel veel ziekten worden voorkomen.”

Hoe kom ik erachter wat voor mij het juiste eetpatroon is?
“Je kunt altijd bij de diëtiste terecht voor een advies op maat. Dan kijken we naar hoe je leeft, welke gezond-heidsproblemen er eventueel zijn en hoe je huidige eetpatroon eruit ziet. Op basis daarvan maken we een passend voedingsadvies. Met elke voedingsvraag kan je bij de diëtiste terecht. De diëtiste valt binnen de basisverzekering van uw zorgverzekering. 

Over gezond bewegen kan je natuurlijk bij je fysiotherapeut terecht. 


 

Publicatiejaar: 2017
Editie: voorjaar
Link naar BETER: https://indd.adobe.com/view/db07d090-ea1d-42fa-9756-8cf99f15052e

Ga met deze knop naar de startpagina van het BETER archief:

­