Schermafdruk 2019 04 19 13.58.24

PDS is een verzamelnaam van darmklachten die allemaal anders zijn en een andere oorzaak kunnen hebben. Dientengevolge is het aantal mensen dat al eens te horen kreeg dat ze waarschijnlijk PDS hebben behoorlijk groot. 

Een standaard advies is er bij deze darmklachten niet, de klachten wisselen per persoon maar kunnen ook van tijd tot tijd wisselen. De werking van de darmen wordt door verschillende factoren beïnvloed. Stress en emoties kunnen een rol spelen. Maar ook roken en gebrek aan beweging of het uitstellen van toiletbezoeken. Ook voeding kan hierbij een rol spelen. Maar wat kun je eraan doen? Dat ligt natuurlijk helemaal aan de oorzaak. Iemand met PDS moet dus op zoek naar de oorzaak van zijn of haar specifieke klachten. 

Wij vroegen drie zorgverleners, die regelmatig met PDS te maken krijgen, hoe zij kunnen helpen.

 

 

 

PDS ipadThirza Douglas, Psychosomatisch fysiotherapeut
bij Douglas Fysiotherapie.

“PDS is meestal een bijverschijnsel van andere klachten. Waar een patiënt het beste als eerste terecht kan hangt af van waar hij of zij de meeste last van heeft. Als het om problemen gaat met het toiletbezoek kan de bekkenfysiotherapeut vaak helpen, als het om verstopping of verstopping afgewisseld met diarree gaat is de diëtiste de aangewezen persoon. Als het gaat om spanning of angsten bijvoorbeeld rondom het toiletbezoek, kan de psychosomatisch fysiotherapeut effectief zijn. Wij geven veel informatie over wat er met het maag- darmstelsel gebeurt bij stress. Vervolgens oefenen we hoe je die spanning kunt verminderen. Bijvoorbeeld door de grondbeginselen van cognitieve therapie: van een gedachte komt een gevoel en van een gevoel komt gedrag. Als mensen eenmaal begrijpen hoe ze de spanning opbouwen, kunnen ze het vaak ook los laten. Wij geven daar ontspanningsoefeningen bij. In het kort kijken wij hoe de patiënt spanning in zijn of haar lijf vertaalt. Als daar iets verandert kunnen de klachten ook verdwijnen. Overigens is de eerste raad die we altijd geven: bewegen; dat is een voorwaarde om de darm te laten werken.” 


Ilse Hogervorst, Voedietist 
“Vanuit de voeding speelt de hoeveelheid drinkvocht en voedingsvezels een grote rol. Daarnaast kan de voeding prikkelende of gasvormende producten bevatten. Regelmaat in een voedingspatroon is een van de belangrijkste aandachtspunten. Wanneer deze adviezen worden nageleefd en de klachten blijven aanhouden gaan we verder kijken naar de voeding en adviseren wij bijvoorbeeld het FODMaP dieet.

PDSmacbookPDSFODMaP’s zijn voedingsstoffen die klachten kunnen veroorzaken. Deze klachten worden veroorzaakt doordat FODMaP’s slecht of niet worden opgenomen in de dunne darm, waardoor ze in de dikke darm terecht komen. De bacteriën van de dikke darm  eten deze voedingsstoffen als het ware op, dat wordt ook wel fermentatie genoemd. Daarbij ontstaat gasvorming en een opgeblazen gevoel. Daarnaast trekken deze stoffen vocht aan, waardoor de druk in de darm toeneemt. Hierdoor kan pijn en een verstoorde stoelgang ontstaan. Bij het FODMaP-beperkte dieet worden deze voedingsstoffen gedurende een periode van minimaal 6 weken uit de voeding weggelaten, de eliminatiefase. Als met dit dieet de klachten duidelijk verminderen, worden de FODMaP’s één voor één weer toegevoegd aan de voeding. Daarmee wordt duidelijk welke specifieke FODMaPs de darmklachten veroorzaken.

Samen met uw diëtiste bespreekt u welke producten u weer kunt gaan gebruiken en welke producten u beter kunt vermijden.


Marisscha van der Loo, bekkenfysiotherapeut 
bij Fysio Alphen, onderdeel van SAF

PDS macbook“Mensen komen bij ons wanneer zij moeite hebben met het toiletbezoek, bijvoorbeeld wanneer men moeite heeft om de ontlasting kwijt te raken (met o.a. verstopping tot gevolg) of juist heel vaak moeten.

 “De bekkenfysiotherapeut kijkt naar de bekkenbodem spierfunctie, maar ook of iemand het toiletbezoek te vaak uitstelt. Het is niet goed om aandrang te negeren, maar het is ook niet goed als aandrang je dagelijks leven gaat overheersen. Vaak vragen we patiënten om een dagboek bij te houden van hun toiletbezoek en een vezellijst in te vullen.

Teveel aanspannen van de bekkenbodemspieren tijdens het toiletbezoek kan ook een oorzaak zijn. Om patiënten daarmee te helpen, leren wij hen hoe zij hun bekkenbodemspieren kunnen ontspannen en wat de juiste toilethouding is. Daarbij geven wij bekkenbodem-/ademhalingsoefeningen, buikmassage om de ontspanning te bevorderen en leren wij de juiste perstechniek aan ”


Als u klachten heeft kunt u die natuurlijk altijd bespreken met uw huisarts, u kunt ook contact opnemen met een van de behandelaars in dit artikel. De voediëtist en één van de deelnemers in SAF. De gegevens vindt u op de laatste pagina van Beter. 


 

Publicatiejaar: 2018
Editie: zomer
Link naar BETER: https://indd.adobe.com/view/69aedeec-303f-410e-8d7d-b2428829d805

Ga met deze knop naar de startpagina van het BETER archief:

­