01. Strip RUUD“Ik denk dat de patiënt net zo goed,

zo niet beter, wordt geholpen"

“Zes jaar geleden organiseerde ik samen met Karin Louisse van de gemeente de eerste wijkborrel. We nodigden alle instanties uit die in de verste verte iets met zorg te maken hadden. Het werd al snel duidelijk dat overleg tussen de zorgverleners, een toegevoegde waarde had. Door te weten welke zorg- en hulpverleners er zijn, kun je patiënten beter van dienst zijn. Later, in het Alphens Keten Overleg (AKO), de bestuurlijke club waarin onder andere GGZ, thuiszorg, Zorg en Zekerheid, de gemeente, Tom in de Buurt, Go voor Jeugd en AOEL overleggen, ontstond het plan voor een samenwerkingsverband per wijk met wijkgerichte plannen. Wij zijn nu bezig met deze plannen, al zijn ze niet alleen wijk- maar ook vaak doelgroepgericht, mensen met diabetes bijvoorbeeld.”

Wat moeten wij ons daarbij voorstellen?

“In wijkverband bijvoorbeeld sluiten we aan bij ‘Wijzer in de Wijk’. Een groot project met als doel om de gezondheidsverschillen tussen groepen met een verschillende sociaal-economische status terug te dringen. Met die plannen hoop je de gezondheid te bevorderen van mensen die dat nodig hebben en de zorgkosten terug te brengen. Een voorbeeld dat niet wijk- maar doelgroepgericht is, is de Nationale Diabetes Challenge. Een initiatief dat mensen met diabetes wil motiveren om meer te bewegen.” (Lees over National Diabetes Challenge op pag 14)

Wat is de verwachting?
“De verwachtingen lopen nogal uiteen, de een is wat optimistischer dan de ander, ik denk dat het ervan afhangt welk probleem je gaat aanpakken en wat voor hulpverlening je daarbij inzet. Mensen ook echt helpen, niet al teveel regeltjes. Dan denk ik dat de patiënt net zo goed, zo niet beter wordt geholpen, het is bewezen dat het werkt.”

Wat is er nog nodig?
“Om dit allemaal goed te laten werken, moet er meer tijd in de dokterspraktijk zijn om met mensen te praten. Bijvoorbeeld zoals ze dat In Afferden (Limburg) hebben gedaan, huisartsen kregen geld om meer collega’s aan te trekken, zodat de nodige tijd er kwam. Dat deden ze tegelijk met de introductie van positieve gezondheid en een betere samenwerking met het sociale domein. Het aantal verwijzingen naar het ziekenhuis is daar met een kwart afgenomen. Dat scheelt heel veel geld en de patiënten zijn beter geholpen.”

00. Logo AOEL

Publicatiejaar: 2019
Editie: zomer
Link naar BETER: https://indd.adobe.com/view/baedd3a4-5321-4a1a-b1d0-6788d8bab01b

Ga met deze knop naar de startpagina van het BETER archief:

­