04. BETER 16 Mailing Visuals5

'De door het Coronavirus afgedwongen maat-regelen treffen echt iedereen. Het afstand houden van elkaar, elkaar niet mogen opzoeken of het niet meer naar je werk kunnen, verstoren de regelmaat van het dagelijks leven. De reactie van veel mensen op deze wereldwijde crisis kan enorm verschillen. Het is een tegenslag waar je gedwongen mee om moet gaan, óók als je er gevoelig voor bent of al klachten hebt.' – Michelle Ernst, gezondheidszorgpsycholoog.

Vertraagd tempo voor velen prettig
"Ik zie ook positieve ervaringen. Mensen die juist beter functioneren in de huidige situatie.  Het vertraagde tempo waarin we terecht zijn gekomen helpt hierbij. We hoeven niet meer zo veel omdat er veel verplichtingen zijn afgevallen.  Dat geeft toch een bepaalde rust, zeker als we normaal een agenda hebben die ons leven druk, druk, druk maakt. 

'Als voorbeeld kan ik voor mezelf spreken:’ Ik hoef nu niet 3x in de week met mijn zoontje naar voetbal, of met mijn dochter naar muziekles. Ook de sociale agenda raakt minder vol, geen verjaardagen of feestjes meer en de sportschool is gesloten.’

"Veel patiënten met psychische- en angstklachten zeggen dat dit vertraagde tempo eigenlijk al hun tempo was. Zij hadden het idee dat ze in het dagelijkse leven tekortschoten en daardoor de aansluiting met anderen misten. Zij voelen zich momenteel best wel OK, omdat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten en in een, voor hen, normaal tempo terecht zijn gekomen."

Verergering van klachten
"Het is niet verwonderlijk dat er ook mensen zijn waarbij klachten van somberheid of depressiviteit ontstaan of waarbij deze klachten verergeren Mensen in de risicogroepen missen hun bezoek en kunnen of willen ook niet even een boodschap doen. Ze komen vaak nergens meer en de digitale middelen om contact te houden zijn er niet, of niet genoeg." 

Wat betekent de overkill aan berichtgeving
"Goede vraag, als je snel ergens over piekert of gevoelig bent voor angsten, is de hoeveelheid berichtgeving van alle denkbare media niet bevorderlijk voor je psychische balans. Je weet ook niet wat wel of niet waar is, dat alles kan leiden tot serieuze angstgevoelens. Wat je daaraan kunt doen is jezelf aanleren de berichtgeving te begrenzen door een vast moment te nemen waarop je een betrouwbare nieuwsbron raadpleegt zoals het NOS-journaal of je krant en het daarbij laten. Ik merk dat steeds meer mensen zich afsluiten voor de stroom aan informatie en een beetje klaar zijn met wat de media over hen uitstort." 

Is er nu een merkbare toename van klachten?
"Ik merk in mijn praktijk en als ik de landelijke signalen lees juist dat er op dit moment een stuk minder aanmeldingen zijn. Ik vermoed dat mensen in een crisis zich eerst focussen op hun primaire levensbehoeften en zich druk maken over hun werk en inkomen, hun kinderen, hun relatie en hun gezondheid. Als de situatie op orde is, of verbetert door versoepeling van de maatregelen komen de zorgen over het eigen leven weer boven. Ik verwacht dan ook dat er - nu het ergste gevaar geweken lijkt - meer nieuwe aanmeldingen komen. Ook de experts spreken van een stilte voor de storm."  

Huidige manier van behandelen
"We hebben na het uitbreken van de crisis onze face-to-face afspraken omgezet naar telefonische of videoafspraken, dit was een redelijk alternatief maar niet iedereen was er blij mee, ik denk dat het ook wel een belemmering was voor mensen om zich bij ons te melden. Nu zien we cliënten weer face-to-face."

Thuiswerken en/of op elkaars lip zitten
"Het is ogenschijnlijk heerlijk om thuis te kunnen werken, velen vinden het relaxed, maar er schuilen ook ongemakken. Je eenzaam voelen omdat je bijvoorbeeld je collega’s mist. Of je opgesloten voelen. Als je kinderen om je heen hebt is thuiswerken lastig, je kunt je niet concentreren. Je moet én lesgeven aan de kinderen én rustig videobellen of vergaderen. Dat is slecht in te plannen en je kunt al snel het gevoel krijgen dat je voortdurend op je tenen loopt. Een dieptepunt dreigt als de thuissituatie ontvlambaar wordt, niet alleen tussen partners maar ook tussen kinderen onderling of tussen ouders en kinderen. Maak het bespreekbaar met je partner, goede vriend of een familielid. Kijk of je een werkbare manier kan vinden. Praat erover met je huisarts of probeer één van onderstaande hulplijnen voor directe hulp.

Maak een afspraak als je klachten hebt
"Mensen met psychische klachten doen er verstandig aan om zich, net als mensen met fysieke klachten, bij de huisarts te melden. Denk niet dat zorgverleners zich alleen maar met Corona bezighouden. Meld je bij de huisarts of POHggz als je voelt dat het niet goed met je gaat. De POHggz kan goed helpen of, indien noodzakelijk, naar ons verwijzen. Patiënten die bij ons onder behandeling zijn, of waren, kunnen zich rechtstreeks bij ons melden, wij zijn er gewoon!"


Ondersteuning tijdens de Coronatijd
De site van MIND - www.wijzijnmind.nl -  biedt steun bij psychische klachten en geeft nu ook steun voor klachten veroorzaakt in Coronatijd. 
Op de site van therapie vind je veel inspirerende eHealth-trainingprogramma's. - www.therapieland.nl -


Als je behoefte hebt aan een luisterend oor, maak dan gebruik van de luisterlijn - 0900-0767 - of ga naar - www.deluisterlijn.nl -De website van Veilig Thuis - www.veiligthuis.nl - en de kindertelefoon - 0800-0432 - mogen ook altijd benaderd worden. 
Veilig Thuis biedt nu zelfs mogelijkheden tot anoniem chatten. 

Publicatiejaar: 2020
Editie: zomer
Link naar BETER: http://www.beter-alphenopeenlijn.nl

Ga met deze knop naar de startpagina van het BETER archief:

­