06. BETER 16 Mailing Visuals7

De mensen in de thuiszorg stonden aan de frontlinie tijdens de crisis. Hoe zij dat hebben beleefd vragen we aan Lindy Lens, wijkverpleegkundige met zorgmanagementtaken en Rena van Erk, casemanager dementie. Beiden werken bij Thuiszorg IZO.

Hoe is het met jullie in deze bijzondere tijden?
Lindy: “Het is een rare tijd, gelukkig is tot nu toe alles rustig verlopen, we hebben geen echte uitbraak gehad. Maar het is raar als verpleegkundigen, casemanagers en kantoorpersoneel thuiswerken. Zorgverleners werken bij mensen thuis met handschoenen en handalcohol. We hadden chirurgische mondmaskers als het nodig was en alle informatie ging via de mail en de tablets van zorgverleners. Gelukkig was ik, toen het virus in China uitbrak al begonnen met voorraad aan te leggen.” 

Rena: “De eerste weken was het heel erg wennen om vanuit huis te werken. Normaal ben ik altijd op weg, maar nu ging ik alleen nog bij mensen op huisbezoek als het echt crisis was. De laatste weken kan ik gelukkig wel weer bij mensen op bezoek, ik bel iedereen vooraf om te vragen of ze het fijn vinden als ik langs kom en uit te vragen of er Corona klachten zijn. Bijna iedereen vindt dat fijn.”

06. Schermafdruk 2020 07 07 11.06.04Waar zaten jullie uitdagingen tijdens de coronacrisis?
Lindy: “Ik sta niet meer zelf in de zorg dus ben ik niet meer aan het bed bezig, maar meer in de voorbereiding. Ik moest vooral zorgen voor een goede informatievoorziening aan collega’s en aan cliënten. Soms worden mensen onzeker, dan hebben ze de persconferentie niet helemaal begrepen en worden angstig. Ik was vooral ook een vraagbaak.”

Rena: “Het werd steeds drukker en dat is het nog steeds. De dagbestedingen gingen dicht, dus mensen zaten de hele week thuis. Alleenwonenden waren hun structuur kwijt en door het wegvallen van de dagbesteding werden veel mantelzorgers overbelast. Het feit dat kinderen  ook niet meer langs kwamen hielp daar niet bij. De meeste dagbestedingen in Alphen aan den Rijn zijn nog steeds dicht. De taxibusjes rijden ook nog niet. Verder was er veel stress bij mantelzorgers omdat mensen met dementie niet goed zijn te instrueren, nieuwe regels vergeten ze direct weer. Daar probeer je te helpen, mensen met een WLZ indicatie bijvoorbeeld, kunnen persoonlijke begeleiding inzetten, iemand die even iets onderneemt met de cliënt. De mensen van de dagbesteding boden dat ook aan, dat werd echt heel erg gewaardeerd. Het is frustrerend maar we kunnen niet alles overnemen wat kinderen of mantelzorgers niet kunnen doen.”

Wat konden jullie niet oplossen?
Lindy: “Het tekort aan materiaal, we hadden gelukkig zelf al een redelijke voorraad, maar ook daar zijn grenzen aan. Er ontstond verwarring bij de cliënten wanneer er met een mondkapje gewerkt moest worden. Iedereen interpreteert het verhaal van de Premier anders en dan helpt het niet als het ene bedrijf wel iedereen met een mondkapje laat werken en het andere niet. Wij hebben ons echt aan de RIVM richtlijnen gehouden, als een collega of cliënt hoestte moesten wij een mondkapje dragen. Er waren echter ook organisaties die uit voorzorg altijd een mondkapje droegen, dat gaf verwarring. Het was fijn geweest als we daar één lijn in hadden getrokken.”

Is er nog iets dat blijft bestaan omdat het heel goed werkt?
Lindy: “Het uitgangspunt blijft persoonlijk contact, cliënten met dementie zouden beeldbellen moeilijker begrijpen. Ik weet van twee voorbeelden waar mensen door angst de zorg wilden stopzetten. Daar hebben we de medicatiecontrole met beeldbellen gedaan, dat is dan beter dan helemaal niet.”  

Rena: “Ik wil het belang van persoonlijk contact ook echt onderstrepen, zeker bij mensen met dementie. De telefoon is heel geduldig en je kunt niet zien of het ook achter de voordeur goed gaat.”

Lindy: “De Corona crisis was en is een ongewone tijd. We zijn trots op alle medewerkers van Thuiszorg IZO. Zij hebben ervoor gezorgd dat de cliënt altijd centraal bleef staan. Dat het werd gewaardeerd begrijpen we gelukkig ook uit de positieve reacties van cliënten en familie.”

Publicatiejaar: 2020
Editie: zomer
Link naar BETER: http://www.beter-alphenopeenlijn.nl

Ga met deze knop naar de startpagina van het BETER archief:

­