De organisatie binnen de huisartsenpraktijken kwam tijdens de Corona pandemie flink onder druk te staan. Hoe organiseer je goede zorg met alle restricties die Corona met zich meebrengt. Huisarts Elske Vonk van huisartsenpraktijk Dillenburg vertelt hoe de praktijk die uitdagingen te lijf gaat. 

Elske“In het begin ontstond - ook door de berichtgeving in de media - een beetje een vertekend beeld van de overbelaste huisarts. We konden toen inderdaad veel minder mensen helpen, maar dat kwam voornamelijk door het gebrek aan beschermingsmiddelen en het feit dat we patiënten alleen in spoedgevallen konden doorverwijzen naar het ziekenhuis. Inmiddels is die situatie sterk verbeterd en hebben we wel degelijk plek op het spreekuur. 

Het is niet alleen maar moeilijk. Er zijn ook positieve kanten aan de manier waarop we onze zorg nu inrichten. De e-health oplossingen bijvoorbeeld, de mogelijkheid van een e-consult bestond al voor de pandemie, maar werd bijna niet gebruikt. Door Corona heeft dat een vlucht genomen. En dat blijkt heel handig. Steeds meer patiënten stellen hun vragen online en wij kunnen zelf indelen op welk tijdstip we die vragen beantwoorden. Het is fijn om te zien hoe goed dat goed werkt, het zal ongetwijfeld een belangrijk onderdeel van ons werk blijven.  

Het blijft leuker om de mensen in het echt te zien en niet alles kan via de computer worden geregeld. Om het contact met patiënten goed te organiseren hebben we de stromen streng gescheiden. We vermijden onnodig risico door mensen met luchtwegklachten aan het einde van de dag te ontvangen. Als mensen zich melden met luchtwegklachten, doen ze eerst een coronatest voordat wij ze zien. Als het niet kan wachten, gaan we naar de patiënt toe of verwijzen we ze door naar de Corona spoedpost in het Alrijne Ziekenhuis in Leiderdorp. Op die manier kunnen we de normale spreekuren gewoon door laten gaan.

We horen nog steeds van mensen: ‘jullie hebben het zo druk’, maar het is echt de bedoeling om bij vragen contact op te nemen. We willen benadrukken dat er geen reden is om het niet te doen. We doen er alles aan om zo veilig mogelijk te werken. Alle artsen en assistentes zijn inmiddels gevaccineerd, we zijn nu bezig met de organisatie van het vaccineren van onze patiënten. Totdat iedereen is gevaccineerd vragen we onze patiënten om met ons mee te denken en klachten die Corona gerelateerd kunnen zijn, te melden voordat ze het spreekuur bezoeken.” 

Publicatiejaar: 2021
Editie: voorjaar
Link naar BETER: https://adobeindd.com/view/publications/3c34b2f4-ef7c-4499-aee3-4440fc971f95/3xc4/publication-web-resources/pdf/Beter_19_Opmaak.pdf

Ga met deze knop naar de startpagina van het BETER archief:

­