Privacyverklaring Wijksamenwerkingsverband 

Alpen op één Lijn

Deze privacyverklaring geeft aan welke persoonsgegevens het wijksamenwerkingsverband verwerkt. Onder ‘persoonsgegevens’ wordt hier verstaan: gegevens van patiënten.

Wie we zijn 

Wijksamenwerkingsverband Alphen op Eén Lijn, ook genoemd Stichting Alphen op één lijn
Baronie 42  2404 XG Alphen aan den Rijn
KvK nummer 64631249

Het wijksamenwerkingsverband (WSV) is een stichting die de samenwerking tussen de aangesloten zorgverleners bevordert en ondersteunt. De samenwerking is vastgelegd in een aansluitovereenkomst of samenwerkingsovereenkomst. De praktijken die deze overeenkomst hebben getekend, staan op onze website vermeld.

Elke praktijk is zelfstandig verantwoordelijk voor zijn eigen gegevensverwerking en privacybeleid. Alphen op één lijn faciliteert de verwerking van uw gegevens rond de zorgprogramma’s via regionaal gezondheidsplatform (VIPLive), rond het MDO (het aanvragen van multidisciplinair overleg via het formulier op de website van de Stichting) en rond de administratieve ondersteuning van bijeenkomsten.

De bedoeling van VIP Live is informatieoverdracht tussen de ketenpartners van Alphen op één lijn.

De praktijken zijn in de zin van de AVG Verantwoordelijke voor de verwerking van de persoonsgegevens in VIPLive. 

Het wettelijk kader voor de gegevensverwerking is met name de WGBO en de privacywetgeving (AVG).

Het wijksamenwerkingsverband is aangesloten bij de eerstelijns regio-organisatie Rijn en Duin, zie de website rijnduin.nl.

Verwerking van persoonsgegevens 

VIPLive

Het wijksamenwerkingsverband en Rijn en Duin voeren voor de eerstelijnspraktijken beheerstaken uit aan het systeem VIPLive. Hoewel de huisartspraktijken grotendeels verantwoordelijk zijn voor de gegevensverwerking in VIPLive wordt de gegevensverwerking in VIPLive om praktische redenen beschreven in deze privacyverklaring van het WSV.

Doeleinden en Persoonsgegevens

  • Declareren
    De huisartspraktijk gebruikt VIPLive om te declareren richting zorgverzekeraar. Dit gebeurt op naam en BSN van de patiënt.
  • Ketenzorg
    VIPLive kan worden gebruikt als keteninformatiesysteem. Hierbij werken bijvoorbeeld de huisarts, diëtist, fysiotherapeut en de wijkverpleging samen in een gezamenlijk behandelplan. Elke discipline voegt de nodige informatie toe aan dit gezamenlijke behandelplan. Het gezamenlijk behandelplan in VIPLive maakt geen deel uit van het medisch dossier maar moet worden gezien als een communicatiemiddel. Gegevens van de patiënt in het behandelplan zijn o.a. naam, BSN en de nodige gezondheidsgegevens.
  • Verwijzen
    De huisarts of praktijkondersteuner (POH) verwijst de ketenzorgpatiënt via VIPLive naar de bij het WSV aangesloten paramedische praktijken. Andere voorbeelden van verwijzen via VIPLive zijn een verwijzing naar een welzijnsorganisatie (zonder dat er medische gegevens worden meegestuurd) en de verwijzing naar een leefstijlcoach in het kader van ‘Gecombineerde leefstijlinterventie’ (GLI).
    Een verwijzing via VIPLive kan gepaard gaan met een gezamenlijk behandelplan.
    Voor verwijzingen naar buiten het WSV wordt veelal het systeem Zorgdomein gebruikt.  
  • Consultatie
    De huisarts kan een specialist, apotheker of kaderhuisarts[i] consulteren via VIPLive. De huisarts stelt een vraag over een specifieke patiënt en de andere partij geeft antwoord. Gegevens van de patiënt in het behandelplan zijn o.a. naam, BSN en de nodige gezondheidsgegevens.
  • Wetenschappelijk onderzoek
    Als de huisartsenpraktijk een overeenkomst heeft afgesloten met een onderzoekscentrum, zoals een universiteit, worden er anonieme (niet naar de persoon herleidbare) of pseudonieme (onherkenbaar gemaakte maar herleidbare) patiëntgegevens doorgegeven vanuit VIPLive naar het onderzoekscentrum. Het gaat om gezondheidsgegevens.
    Bij doorlevering van pseudonieme patiëntgegevens geldt de ‘informed opt-out’. Dit betekent dat de praktijk de patiënt moet informeren over het onderzoek, bijvoorbeeld op de website en in de wachtkamer, en dat de patiënt ‘nee’ mag zeggen.
  • Vragenlijsten
    Via VIPLive kunnen (medische) vragenlijsten worden afgenomen bij de patiënt. De antwoorden op de vragenlijst worden opgeslagen in VIPLive en 20 jaar bewaard.
  • Beleidsinformatie
    Vanuit VIPLive krijgt de huisarts rapportages over diens patiënten, bijvoorbeeld hoe de praktijk zich verhoudt tot de rest van Nederland (benchmark).  

Bron

  • Het systeem VIPLive bevat een kopie van alle gegevens uit het huisarts informatie systeem (HIS) van de huisarts, uitgezonderd bijlagen zoals röntgenfoto’s en ingescande brieven[ii]. De kopie is nodig voor het realiseren van de hierboven beschreven functionaliteiten. Wekelijks wordt een kopie van het HIS geplaatst in VIPLive. Om bij consultatie te beschikken over de meest actuele gegevens is er naast de regelmatige kopieerslag een ‘live koppeling’ beschikbaar waarmee de belangrijkste patiëntgegevens in VIPLive altijd actueel zijn.
  • Bij ketensamenwerking en consultatie voegen de betrokken zorgaanbieders gegevens toe aan VIPLive.

Toegang

  • Toegang op de patiëntgegevens in VIPLive hebben medewerkers van de praktijk, de wijkmanager van het WSV en enkele beheerders van Rijn en Duin.
  • Bij het aanmaken van beleidsinformatie (rapportages) kan het voorkomen dat de wijkmanager zicht heeft op de namen van patiënten. De wijkmanager doet hier niets mee. De rapportages zelf zijn anoniem. Rijn en Duin verwerkt declaraties van huisartsen tot rapportages voor de zorgverzekeraars maar ziet hierbij geen patiëntgegevens; de gegevens die Rijn en Duin ontvangt, zijn al geaggregeerd en bevatten geen patiëntgegevens op naam.
  • Rijn en Duin berekent op basis van patiëntenaantallen in VIPLive de vergoeding die de praktijken ontvangen voor afstemming over chronische patiënten[iii].
  • Bij ketenzorg hebben de betrokken ketenpartners toegang op het gezamenlijk behandelplan. De huisarts behoudt de toegang, voor de overige ketenpartners vervalt de toegang wanneer de behandelrelatie stopt.
  • Als de huisarts een specialist of apotheker consulteert via VIPLive heeft deze specialist of apotheker toegang tot de berichtuitwisseling totdat de huisarts de consultatie heeft afgerond. De huisarts houdt zicht op de consultatiegegevens.

Bewaartermijn

Verwerkingsverantwoordelijkheid

  • De huisarts is in het algemeen verwerkingsverantwoordelijke voor de gegevens in VIPLive en heeft een verwerkersovereenkomst afgesloten met Topicus.Healthcare B.V.
  • Topicus.Healthcare B.V. heeft een subverwerkersovereenkomst afgesloten met o.a. subverwerker Calculus Software B.V, ook genoemd Topicus VIPLive.
  • De huisarts is verwerkingsverantwoordelijke voor de volgende gegevens in VIPLive:

o    De gegevens die zijn gekopieerd uit het huisartsen informatiesysteem (HIS);

o    Het gezamenlijke behandelplan, dat wordt gedeeld met bijvoorbeeld de fysiotherapeut en de diëtist;

o    De verwijzing;

o    De bij consultatie door de huisarts verstuurde berichten;

o    De bij consultatie door de specialist aan de huisarts verstuurde berichten;

o    Door de patiënt ingevulde vragenlijsten.

  • Ketenpartners zijn verwerkingsverantwoordelijk voor de informatie die zij hebben toegevoegd aan het gezamenlijk behandelplan, ook genoemd ‘gezondheidsplan’.
  • De partij die een verwijzing van de huisartsenpraktijk ontvangt, is verwerkingsverantwoordelijk voor retourinformatie waarmee de huisartsenpraktijk bericht terug ontvangt over wat er met de patiënt gaat gebeuren of is gebeurd.
  • Bij wetenschappelijk onderzoek is het onderzoekscentrum verwerkingsverantwoordelijke voor de uit VIPLive ontvangen informatie.
  • Als het wijksamenwerkingsverband patiëntgegevens op naam verwerkt voor een praktijk (of daar zicht op heeft), is het wijksamenwerkingsverband verwerker en de praktijk verwerkingsverantwoordelijke. Hetzelfde geldt voor Rijn en Duin als verwerker. Bij het WSV is dit het geval bij het maken van statistische rapportages uit VIPLive en het versturen van mailings aan patiënten. Na gebruik worden de mailadressen van patiënten gewist.

Grondslag[iv]

  • Grondslag voor de verwerking van de gegevens in VIPLive door leverancier Topicus.Healthcare B.V. is, via de verwerkersovereenkomst met de huisarts, de wettelijke verplichting van de huisarts om dossier te voeren. In aanvulling op het HIS biedt VIPLive functionaliteiten die vallen onder het primair proces van de huisarts zoals het online consulteren van een specialist. Ook ondersteunt VIPLive allerhande beheerstaken.
  • Voor rapportages en andere beheersfunctionaliteiten van VIPLive is de grondslag te vinden in de UAVG[v]. Deze Nederlandse invulling van de AVG stelt dat het verbod om gezondheidsgegevens te verwerken niet van toepassing is met het oog op het beheer van de betreffende beroepspraktijk.

Beveiliging

  • De gegevens in VIPLive zijn versleuteld.
  • Alle data in VIPLive zijn gepseudonimiseerd. Alleen de huisartsenpraktijk heeft de sleutel.
  • De toegang op VIPLive is beveiligd met 2-factor authenticatie (bijv. inlogcode/wachtwoord plus een authenticator app).
  • Topicus Healthcare B.V. is gecertificeerd voor NEN7510, de norm voor informatiebeveiliging in de zorg, en voor ISO27001, de internationale en branche-overstijgende norm voor informatiebeveiliging.

Klachten over samenwerking in de zorg

  • Als een vraag of klacht betrekking heeft op de samenwerking rond het wijksamenwerkingsverband, of op het wijksamenwerkingsverband als organisatie, is daarvoor een formulier beschikbaar op de website van het WSV.
  • De wijkmanager van het samenwerkingsverband registreert de klacht, pakt de klacht op en          legt de klacht voor aan het bestuur van het wijksamenwerkingsverband.
  • Als een klacht betrekking heeft op maar één praktijk, zal aan de klager worden gevraagd om de klacht te melden bij die praktijk. Het wijksamenwerkingsverband vernietigt dan de ontvangen gegevens.
  • We bewaren de klacht tot 2 jaar na de laatste wijziging aan het klachtdossier.
  • Het wijksamenwerkingsverband is verwerkingsverantwoordelijke voor de klachtafhandeling.

Automatische besluitvorming, profilering en AI

  • Het wijksamenwerkingsverband doet niet aan geautomatiseerde besluitvorming en ook niet aan profilering.
  • Het WSV verwerkt geen patiëntgegevens met AI (artificial intelligence, kunstmatige intelligentie).

Recht op inzage, correctie, verwijdering, bezwaar, beperking en dataportabiliteit

  • U heeft het recht op inzage in uw gegevens en het recht op een kopie. Als u gebruik wilt maken van dit recht en het betreft gegevens die het wijksamenwerkingsverband beheert, kunt u dat aangeven bij de wijkmanager van het wijksamenwerkingsverband. Als het gegevens zijn van een praktijk, wendt u zich tot de praktijkmanager van die praktijk.
  • Als u vindt dat bepaalde persoonsgegevens niet correct zijn en u deze wilt laten wijzigen, of u wilt uw gegevens laten verwijderen, of wilt u bezwaar maken tegen de verwerking of het gebruik van sommige gegevens stopzetten, overleg dit dan met de wijkmanager van het wijksamenwerkingsverband.
  • U heeft het recht om uw gegevens in elektronische vorm mee te nemen naar bijvoorbeeld een andere hulpverlenende organisatie. Dit heet het recht op ‘dataportabiliteit’.
  • Als u uw rechten wil uitoefenen op gegevens over u waarvoor een praktijk verwerkingsverantwoordelijke is, zoals uw medisch dossier, wendt u zich dan tot die praktijk. Voor de gegevens in het keteninformatiesysteem VIPLive is de huisartsenpraktijk verwerkingsverantwoordelijke.

Aan u kan een legitimatie (paspoort, rijbewijs, identiteitskaart) worden gevraagd bij het uitvoeren van uw rechten. Dit is om zeker te stellen dat een onbevoegde geen toegang tot uw gegevens kan krijgen. NB: stuur nóóit een kopie ID aan ons op! Legitimatie gebeurt altijd in direct persoonlijk contact, zo nodig via beeldbellen.

Beveiliging algemeen 

  •  Alle medewerkers van het wijksamenwerkingsverband hebben getekend voor geheimhouding.
  • Afhankelijk van de vertrouwelijkheid van persoonsgegevens nemen wij passende maatregelen om deze gegevens te beveiligen. Zo is het feit dat iemand een bepaalde aandoening heeft een hoog-vertrouwelijk gegeven dat extra beveiliging vraagt.

Vragen en klachten

Als u over uw privacy een vraag, klacht of opmerking heeft, dan gaat de wijkmanager van het wijksamenwerkingsverband graag met u in gesprek. De contactgegevens vindt u op onze website. Ook kunt u contact opnemen met de functionaris gegevensbescherming (FG) van het wijksamenwerkingsverband, die ook FG is van zorgkoepel Rijn en Duin en van vrijwel alle bij Rijn en Duin aangesloten praktijken: de heer J. van der Kamp, e-mail fg@rijnduin.nl.

[i] Een kaderhuisarts is een huisarts met specifieke kennis en bekwaamheden op een bepaald gebied, zoals diabetes.

[ii] Als de huisarts het HIS Promedico gebruikt, bevat de kopie in VIPLive alleen die gegevens die nodig zijn voor de functionaliteiten in VIPLive die de huisarts heeft gekozen om te gebruiken.

[iii] Deze vergoeding heet de ‘zorgafstemmingsvergoeding’.

[iv] Grondslag in de zin van de AVG art. 6 lid 1.

[v] Uitvoeringswet AVG (UAVG) artikel 30 lid 3 sub a.

13-09-2024

cancel